Tuesday, May 10, 2011

anda penganggur seperti saya? jom baca and share!


terliur tak tengok anggur. wohhh sedap nyaaa!
saya penganggur. anda juga??? *give me FIVE*
ok, saya seorang yang sedang mengerah tenaga untuk mencari kerja.. nak cari kerja ni memang perlukan kesabaran. banyak benda yang perlu dinilai. ok, make it simple, i list kan ok soalan2 yg perlu terbit(wah terbit seh ayat aku..hehe) :

1) tempat kerja tuh ade bagi masa untuk solat tak?--- jgn hanya kejar dunia.

2) pakaian macam mana?-- sometimes ade company yang nak pekerjanya free hair. kalo hal ini terjadi, REJECT TERUS !

3) keje bape jam sehari? --- we need to spent time for family too.

4) bape RM? --- ni paling penting, jgn keje nak PATAH URAT, PUTUS PINGGANG,, tapi payment ciput. kena berpada la kann

5) keje yg macam mana tu? berbaloi tak untuk masa depan? tapi ini terlalu sensitif kan, terpulang. kalo nk kumpul pengalaman pon boleh jer. bergantung pada diri masing-masing

6) rakan seperjuangan macam mana?--- kdg2 kena gak judge by its cover. lagi sekali, up to you lah!

ermm itu sahaja setakat ini,
ok saje nak share cerita, lecturer aku penah citer, ade sorang ni, dapat ofer keje kat satu company ni, dia pon lapor diri la kat company tu, tapi kan, company tu tak bagi kebebasan tuk solat jumaat tak silap.--- (of coz la lelaki kan org yg aku tgh citer ni) --- dia pon mula lah rasa tak senang duduk, pastu tak lama pastu, dia terus angkat kaki dari company tu, then tak lama lepas dia resign, dia dapat offer dari satu company ni, yg bagi kelepasan utk solat jumaat dll. yg penting company tu better than previous company.

CONCLUSION : kalau kita buat sesuatu kerana ALLAH, pasti ade ganjaran yg menanti.

ok tu cerita pertama, ni cerita kedua.
ni perempuan punya cerita. mase interview kan, org tu tnya,
"kalau saya nk awak bukak tudung awak utk bekerja, awak sanggup?"
but sorry, i xingt sangat citer nye.
tapi ade 2 perkara yang perlu difikir secara rasional.

satu : kekdang company tu nk tgk pendirian kita apa.
kalo kita ni jenis mmg tak tetap pendirian, kita akan bukak tudung kan? kalo mmg tetap, mesti kita akan reject offer tu, even gaji berbelas-belas angka sekalipun. betul tak? *sila angguk kalau setuju*

dua : memang company tu bukan yg terbaik sebab dia tak mnghormati agama kita. so reject tanpa ragu-ragu. dia tak hormati agama kita, apatah lagi hormati kita. tah-tah nnt kita jadi kuli-batak dia. ohhh tidakkkkkk!

ok itu sahaja, hope kepada readers, kalau nak tmbah ape2, dialu-alukan. saya ni tgh mencari kerja juga.
kita share-share ye!
syukran.
assalamualaikum.



*kejap-kejap saya, kejap-kejap aku, mana satu ni?*
*takpe lah, mana2 pon boleh, sebab ape? ni belog SAYA YANG PUNYA.*

1 comment: